Friday 29th of August 2014

FAQ / Soalan Lazim Pusat Sumber Sekolah (PSS)
PDF Print Email

 

 

Pusat Sumber Sekolah (PSS) merupakan pusat perkhidmatan akses maklumat bersepadu yang mengandungi pelbagai sumber pendidikan dalam bentuk bahan cetak, bukan cetak dan digital. PSS perlu diurus secara sistematik dan efisyen bagi tujuan memupuk tabiat membaca, literasi maklumat dan pembelajaran sepanjang hayat selaras dengan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

 

 

Dasar Pengurusan Pusat Sumber Sekolah diwujudkan untuk memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai koleksi yang menepati piawaian dan terkini, diurus dengan cekap dan berkesan, dan digunakan secara optimum bagi meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran.

 

Strategi Pelaksanaan Dasar PSS adalah seperti berikut:

• Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai kemudahan fizikal dan infrastruktur yang sesuai dan memenuhi fungsi dan peranannya.

• Memastikan Pusat Sumber Sekolah mempunyai koleksi bahan yang menepati piawai dan terkini.

• Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan dengan cekap dan berkesan sesuai dengan kemajuan teknologi maklumat masa kini.

• Memastikan Pusat Sumber Sekolah diuruskan oleh Guru Perpustakaan dan Media yang menepati syarat kelayakan dan kriteria yang ditetapkan dalam pekeliling semasa.

• Memastikan Pusat Sumber Sekolah sentiasa meningkatkan usaha untuk melaksanakan aktiviti penggalakan membaca dan literasi maklumat dalam meningkatkan kualiti proses pengajaran dan pembelajaran.

 

 

• Menyediakan perkhidmatan dan sumber pembelajaran dalam pelbagai format bagi membolehkan semua warga sekolah menjadi pengguna maklumat yang efektif dan pemikir yang kritis

• Menyediakan perkhidmatan secara bertanggungjawab, adil dan saksama kepada semua warga sekolah

• Meningkatkan tahap pencapaian murid dalam pembacaan, literasi maklumat, pembelajaran, penyelesaian masalah dan kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)

• Melahirkan individu bestari yang mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat

 

 

• Pusat Ilmu

• Pusat Penemuan

• Pusat Pengajaran dan Pembelajaran

• Pusat Pengajaran

• Pusat Profesional

• Pusat Hubungan Masyarakat

 

 

• Merancang dan mengurus perolehan bagi membina koleksi yang komprehensif, seimbang dan kemas kini yang selaras dengan keperluan kurikulum dan memenuhi keperluan warga sekolah.

• Menyediakan kemudahan dan perkhidmatan akses maklumat bagi kegunaan individu atau kumpulan.

• Memberi panduan dan kemahiran kepada warga sekolah berkaitan proses carian, penghasilan dan penggunaan maklumat.

• Menyediakan kemudahan, peralatan dan bahan supaya sentiasa dalam keadaan baik dan berfungsi.

• Menjalin perkongsian pintar dan rangkaian strategik dengan pelbagai agensi untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.

 

 

Program dan halatuju PSS di Malaysia adalah sejajar dengan perkembangan ICT masa kini. PSS kini bukan hanya terdiri daripada bahan cetak semata-mata (buku, surat khabar, jurnal, majalah) malah merangkumi bahan berbentuk elektonik dan digital (courseware, e-bahan, eduweb TV, e-book, audio book, e-jurnal, newspaper online).

Program dan halatuju PSS tidak boleh lari daripada dua dokumen berikut:

• The School Library Manifesto: The school library in teaching and learning for all (IFLA/UNESCO 2000)

• The IFLA/UNESCO School Library Guidelines (2002)

Kedua-dua dokumen ini menjadi asas kepada perancangan dan pembangunan PSS di Malaysia.

 

 

Perkhidmatan Sirkulasi Bahan

Sirkulasi bahan di sesebuah PSS perlu mengambil kira saiz koleksi, jumlah pengguna dan keperluan pengguna.

Sirkulasi bahan terdiri daripada:

a. Pinjaman biasa

b. Pinjaman khas

c. Pinjaman berkelompok

Sirkulasi bahan juga boleh dibuat antara PSS / perpustakaan awam melalui pinjaman antara perpustakaan (inter-library loan) bagi memenuhi keperluan maklumat pengguna.

 

Perkhidmatan Khidmat Nasihat / Rujukan

Khidmat nasihat / rujukan perlu diberi kepada warga sekolah berkaitan perkara berikut :

• Pemilihan bahan

• Pencarian maklumat

• Rekabentuk, pembinaan dan penggunaan bahan P&P

• Penggunaan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi

 

• Perkhidmatan Kesedaran Semasa

PSS perlu menyediakan perkhidmatan kesedaran semasa untuk memaklumkan kepada warga sekolah berkaitan maklumat atau judul terkini yang terdapat di PSS.

 

Perkhidmatan ini boleh disediakan melalui sumber berikut :

a. laman web sekolah / PSS

b. keratan akhbar

c. muka surat kandungan majalah

d. bibliografi beranotasi

e. senarai bahan terkini

f. abstrak dan indeks bahan terpilih

g. pangkalan data bibliografi sumber PSS

h. pameran buku baru

 

• Perkhidmatan Pendidikan Pengguna

Program pendidikan pengguna perlu disediakan secara terancang dan berterusan untuk memaklumkan warga sekolah berkaitan program, aktiviti dan perkhidmatan PSS di samping memberi kemahiran kepada mereka berkaitan penggunaan kemudahan PSS dan pencarian maklumat.

 

Perkhidmatan Papan / Sudut Maklumat

Akses kepada maklumat sekolah / PSS perlu disediakan melalui papan / sudut maklumat yang ditempatkan di lokasi yang strategik.

 

• Perkhidmatan Pengurusan Sumber Maklumat

Perkhidmatan ini perlu disediakan mengikut keperluan dan kemampuan sekolah. Akses kepada pangkalan data sumber maklumat pelbagai bidang ilmu sama ada dalam atau luar negara perlu disediakan melalui laman web sekolah atau PSS.

 

• Perkhidmatan kemudahan bilik / ruang

Perkhidmatan ini perlu disediakan untuk menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran. Perkhidmatan yang boleh disediakan oleh PSS adalah seperti berikut :

• Bilik Tayangan / Audio Visual / Multimedia

• Pusat Akses Kendiri

• Sudut Bercerita / Aktiviti

• Sudut / Bilik Perbincangan

• Bilik Rakaman

 

• Perkhidmatan Reprografi

Perkhidmatan ini disediakan untuk percetakan, memuat turun maklumat digital dan membuat salinan bahan.

 

• Perkhidmatan Akses Maklumat

Perkhidmatan ini perlu disediakan untuk mengakses maklumat menggunakan kemudahan Internet atau Intranet.

 

 

Terdapat dua program utama PSS iaitu program galakan membaca dan literasi maklumat. Semua aktiviti yang dirancang perlu menjurus ke arah pelaksanaan program ini.

Bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan program PSS diselaraskan, Surat Pekeliling Ikhtisas berikut perlu dipatuhi dan dijadikan panduan:

a) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/1983: Perpustakaan Sekolah bertarikh 27 Disember 1983

b) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1988 : Kegiatan Khas Bagi Tahun Pembaca 1988 bertarikh 20 Januari 1988

c) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998

d) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2000: Tahun Pusat Sumber Sekolah (PSS) bertarikh 20 April 2000

e) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.12/2001: Gerakan Membaca di Sekolah-sekolah Melalui Persatuan Perpustakaan Sekolah Peringkat Negeri bertarikh 19 November 2001

f) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.6/2003: Dasar Penggunaan Media dan Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran bertarikh 28 Julai 2003.

g) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 1/2005: Memantapkan Budaya Membaca Di Kalangan Murid Sekolah bertarikh 12 Mei 2005

 

1.  Program Galakan Membaca

Program galakan membaca perlu dilaksanakan kerana budaya ilmu dalam sesebuah masyarakat dapat dibina melalui amalan membaca yang berterusan.

Bagi memantapkan program galakan membaca, Kementerian Pelajaran Malaysia melaksanakan pendekatan pembacaan secara terancang melalui program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca).

 

2.  Literasi Maklumat

Program literasi maklumat perlu dilaksanakan untuk menyedia dan melengkapkan murid dengan kemahiran tertentu yang diperlukan bagi menghadapi kehidupan sebenar.

Aspek kemahiran yang perlu diberi penekanan dalam literasi maklumat adalah seperti berikut:

• Pentafsiran maklumat

• Penghasilan produk yang berkualiti

• Pembelajaran kendiri

• Penglibatan secara aktif sebagai ahli kumpulan kerj

• Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi secara bertanggungjawab dan beretika

 

Kemahiran yang menyumbang ke arah pencapaian matlamat literasi maklumat adalah seperti berikut:

• Kemahiran belajar secara kendiri

• Kemahiran bekerjasama

• Kemahiran merancang

• Kemahiran mencari dan mengumpul

• Kemahiran memilih dan mentafsir

• Kemahiran menyusun dan merekod

• Kemahiran komunikasi

• Kemahiran menilai

 

Literasi maklumat perlu dilaksanakan oleh GPM dan semua guru mata pelajaran secara :

• modular

• integrasi / merentas kurikulum

 

 

Pengetua / Guru Besar perlu memaklumkan jumlah PCG dan Yuran Khas Sekolah yang diterima bagi tahun semasa kepada GPM bagi membolehkannya merancang aktiviti tahunan yang dapat dimanfaatkan oleh warga sekolah.

Rancangan belanjawan perlu dirancang secara teliti berdasarkan rancangan pembangunan jangka panjang dan rancangan tahunan PSS. Laporan kewangan tahunan mestilah mengambarkan penggunaan kewangan PSS dan pencapaian objektif.

Rancangan belanjawan perlu merangkumi komponen-komponen berikut:

• Jumlah kewangan tertentu untuk sumber baru (contoh: buku, majalah dan bahan bukan bercetak); sejumlah kewangan untuk bahan promosi (contoh: poster)

• Jumlah kewangan tertentu untuk alat tulis dan bahan pentadbiran

• Jumlah kewangan tertentu untuk aktiviti galak guna dan promosi

• Kos untuk kegunaan dan penyelenggaraan peralatan teknologi maklumat dan komunikasi

 

 

Sumber kewangan Pusat Sumber Sekolah terdiri daripada:

• Geran Bantuan Per kapita (PCG)

• Yuran Khas Sekolah

• Sumbangan PIBG

 

Geran Bantuan Per Kapita (PCG)

a. Geran Bantuan Per Kapita (PCG) PSS bagi sekolah rendah dan sekolah menengah ditetapkan oleh Bahagian Kewangan, Kementerian Pelajaran Malaysia.

 

Panduan dan tatacara perbelanjaan PCG hendaklah merujuk kepada :

Surat Pekeliling Kewangan Bilangan 8 Tahun 2010 - Garis Panduan Pengurusan Kewangan Peruntukan Bantuan Persekolahan Kepada Sekolah Berdasarkan Per Kapita Murid bertarikh 24 Disember 2010

• Surat Pemberitahuan Ralat SPK Bilangan 8 Tahun 2010 bertarikh 17 Januari 2011

ATAU

• Pekeliling Kewangan yang sedang berkuat kuasa

 

b. Kadar PCG meliputi perbelanjaan bagi PSS seperti berikut:

• Pembelian peralatan kecil dan bahan habis guna bagi tujuan pengajaran dan pembelajaran

• Pembelian buku, perisian dan lain-lain yang bersesuaian untuk pengajaran dan pembelajaran

• Penyelenggaraan peralatan termasuk komputer yang digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran

• Program berunsurkan pendidikan yang boleh memberi pengukuhan kepada proses pengajaran dan pembelajaran

• Program Pendidikan Khas Integrasi – Melengkapkan stesen pembelajaran bagi program pendidikan khas integrasi

• Perolehan / pembelian Harta Modal adalah dibenarkan dengan menggunakan peruntukan PCG mata pelajaran dan bukan mata pelajaran bagi kegunaan pengajaran dan pembelajaran

 

c. Peruntukan PCG bagi tahun semasa perlu dibelanjakan secara optimum

 

Yuran Khas Sekolah

Yuran Khas Sekolah ialah peruntukan yang diberikan oleh kerajaan kepada sekolah. Sekolah rendah menerima RM 4.50 bagi setiap murid manakala sekolah menengah menerima RM 9.00 bagi setiap murid. Peruntukan ini digunakan untuk program dan aktiviti PSS, pendidikan jasmani dan pendidikan seni. Rujuk Surat Pekeliling Kewangan Bil.3/2008: Peruntukan Yuran Khas Sekolah bertarikh 7 Januari 2008.

 

Sumbangan PIBG

PSS boleh memohon sumbangan daripada PIBG bagi membangun dan meningkatkan kualiti perkhidmatan PSS.

 

 

Petunjuk prestasi ialah alat pengukuran yang digunakan untuk memantau dan menilai pencapaian prestasi.

Petunjuk prestasi yang boleh digunakan untuk memantau dan menilai pencapaian prestasi PSS adalah seperti berikut:

 

Petunjuk penggunaan

• Pinjaman oleh setiap warga sekolah

• Jumlah pengunjung

• Pinjaman setiap bahan (contoh: pertukaran bahan)

• Pinjaman setiap waktu operasi (contoh : semasa dan selepas waktu sekolah)

• Pertanyaan rujukan oleh warga sekolah

• Penggunaan bilik dan peralatan

 

Petunjuk sumber

• Nisbah koleksi buku untuk setiap murid

• Nisbah komputer bagi setiap murid

 

Petunjuk kualitatif

• Aduan dan maklum balas pelanggan

• Keceriaan

• Ciri-ciri Keselamatan

 

Petunjuk kos

• Kos bagi melaksanakan program dan aktiviti PSS

• Kos bagi perolehan bahan daripada jumlah PCG

• Kos bagi promosi PSS

• Kos untuk pembelian hadiah galakan membaca

• Kos untuk pembangunan PSS

• Kos untuk keceriaan PSS

 

Petunjuk perbandingan

• Perbandingan data penarafan PSS antara sekolah ahli Pusat Kegiatan Guru

• Perbandingan jumlah penggunaan PSS dan pinjaman bahan antara PSS Sekolah A dan Sekolah B

 

 

 

 

 

Tahukah Anda?

Konsep Pusat Sumber Sekolah

 

Konsep PSS adalah berasaskan kepada kefahaman bahawa seseorang murid itu berbeza antara satu sama lain dari segi gaya belajar, perilaku, perkembangan mental, kemahiran dan pengetahuan sedia ada.

 

Murid juga berbeza dari segi minat, bakat, kecerdasan, kebolehan, nilai dan sikap.

 

Proses P&P perlu diperkukuhkan dengan penggunaan pelbagai sumber pendidikan dan kaedah pengajaran.


 

Elemen Penting Dalam Program Pusat Sumber Sekolah:

 

-  Pengajaran dan Pembelajaran
-  Akses dan Penyampaian Maklumat
-  Pengurusan Program PSS


 

"Technology, computers and multimedia systems are necessary but not sufficient to ensure that the school is smart. The teaching-learning process is important, multimedia materials being the technology to generate the thinking process."

- Tan Sri Dr Wan Zahid Noordin, Mantan KPPM (The Star, 27 April 1997)


 

Pembelajaran Berasaskan Sumber Pendidikan

 

Pelaksanaan KBSR pada 1983 dan KBSM  pada 1987 mengutamakan penggunaan pelbagai sumber pendidikan dalam kurikulum dan pengajaran.

 

Penubuhan rangkaian Pusat Sumber (BTP, BTPN, PTPB, PKG dan Pusat Sumber Sekolah) menunjukkan betapa serius dan komitednya KPM untuk meningkatkan mutu pendidikan di negara ini terutamanya menggalakkan penggunaan pelbagai sumber pendidikan dalam proses P&P.


 

Definisi Teknologi Pendidikan


Teknologi Pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.


 

Lipatan Sejarah


Joomla Template Download From Joomlatp.com Designed by: Free Joomla 1.5 Theme, ftp account. Valid XHTML and CSS.